کانال تلگرامی مای فارکس

مضرات استفاده از ربات در معاملات فارکس

ربات معامله گر چیست؟

ربات معامله گر با استفاده از الگوریتم های خاصی که از پیش تعیین شده است به معامله یا همان خرید و فروش می پردازد. اینکه آن ها چه زمانی و چطوری تشخیص بدهند که کدام سهم را به طور مثال خریده یا بفروشند به اصطلاح دیگر این کار برعهده الگوریتم هاست .

ربات‌های تریدر به‌دست برنامه‌نویس‌ها ساخته می‌شوند. یک ربات می‌تواند عمومی یا اختصاصی باشد. اغلب ربات‌های عمومی فعلی کارایی لازم را ندارند و بیشتر اوقات فقط باعث ضرر معامله‌گر می‌شوند. معامله‌گران حرفه‌ای و بزرگ اغلب از ربات‌های اختصاصی استفاده می‌کنند. در مقطع فعلی ربات‌های تریدر هنوز نمی‌توانند با خرد انسانی رقابت کنند و تکیه کردن کامل به یک ربات منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

ربات معامله گر هوشمند چگونه کار می‌کند؟

این گونه ربات‌ها قبل از هر چیز به تجزیه و تحلیل می‌پردازند و براساس الگوریتم‌های از پیش تعیین شده کار خرید و فروش ارز و غیره را انجام می‌دهند. بعضی از این ربات‌ها تنها کار معامله را انجام می‌دهند و برخی دیگر به پیشبینی بازار و تحلیل داده‌ها نیز می‌پردازند. اصولا ربات‌های معامله‌گر بر اساس داده‌های منطقی موجود کار می‌کنند و این قابلیت را دارند تا به اتفاقات روز واکنش نشان بدهند.

ربات معامله گر ارز دیجیتال

ربات های معامله گر ارز دیجیتال نیز مانند دیگر تریدرها به بررسی پیشنهادات خرید و فروش می‌پردازند و با سفارش ساخت یکی از آن‌ها می‌توانید در صرافی‌های ایرانی نیز به معامله بپردازید. همچنین هر کدام از این ربات‌ها با داشتن امکانات جانبی می‌توانند به تحلیل بپردازند و با دریافت نرخ ارز دیجیتال از صرافی‌های خارجی آن را به ریال تبدیل کنند.

ربات معامله گر بیت کوین

ربات های معامله گربیت کوین نیز از جمله پرطرفدارترین ربات‌ها به شما می‌آیند که سرعت معاملات را بالا برده و مانند دیگر تریدرها بازار را تحلیل می‌کنند. برای استفاده از این گونه ربات‌ها تنها کافیست عبارت Trader bot را در اینترنت سرچ کرده و تریدرها زیادی را بیابید.

همچنین ربات‌های رایگان زیادی وجود دارد که با امکانات مختلف مورد توجه کاربران قرار می‌گیرند. در نظر داشته باشید که در صورت سفارش و ساخت ربات معامله گر می‌توانید ابزاری پیشرفته و عالی را در اختیار داشته باشید و روزانه به رصد بازار بپردازید.

ربات معامله گر بورس ایران

ربات های معامله گر در بورس نیز بسیار مفید عمل می‌کنند و با سرعت بالا خود معامله‌ای منطقی را برای افراد رقم می‌زنند. همچنین به دلیل دور بودن از احساسات هیچ گونه حس طمع و استرس ندارند و تصمیمات را دقیق اجرا می‌کنند. در میان ربات‌های معامله‌گر بورس ربات سیگنال یاب نیز کاربرد مفیدی دارد و با تحلیل ارزش سهام‌های شرکت‌ها مختلف به خریداران سیگنال خرید و فروش می‌دهد.

فراموش نکنید که با استفاده از این گونه ربات ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهید و معامله‌ای منطقی انجام دهید. برای استفاده از ربات‌های سیگنال یاب تنها کافیست سفارش ساخت به یکی از شرکت‌های مربوطه بدهید، چرا که تقریبا هیچ ربات حرفه‌ای در این باره در ایران وجود ندارد.

مزایای استفاده از ربات های معاملاتی

صبر و حضور همیشگی

حالتی که معامله گر منتظر رخ دادن آن می باشد، ممکن است برای مثال هفته ای یک بار رخ دهد. احتمال دارد تماشای بازار توسط معامله گر و انتظار برای رسیدن به حالت مورد نظر گاهی طولانی شده و معامله گر خسته شود، ولی ربات های معامله گر هیچگاه خسته نمی شوند و ۲۴ ساعته بازار را مورد بررسی قرار می دهند.

خواب بودن

با توجه به اینکه معامله گر هم یک انسان می باشد و نیاز به استراحت دارد، ممکن است حالتی از معامله که مورد نظر معامله گر می باشد زمانی رخ دهد که معامله گر در خواب است. در نتیجه این موقعیت از دست می رود و معامله گر باید صبر کند تا دوباره این حالت رخ دهد که با توجه به مقوله صبر که توضیح داده شد می تواند فرد را دچار مشکل نماید، ولی ربات های معامله گر بصورت ۲۴ ساعته آماده معامله می باشند.

دسترسی نداشتن به کامپیوتر و اینترنت

گاهی تریدر به هر دلیلی امکان اتصال به کامپیوتر شخصی و یا اینترنت را ندارد، در نتیجه ممکن است موجب از دست دادن فرصت های معاملاتی و یا حتی در صورت باز بودن معامله و عدم دسترسی فرد، او را متضرر کند، ولی ربات های معاملاتی به جای تریدر در بازار حضور دارند و تصمیمات و دستورات لازم را اجرا می کنند.

قدرت تحلیل و خستگی

اگر از یک نفر بخواهید بصورت ۲۴ ساعت مداوم، کاری که حتی نیاز به فکر زیادی هم ندارد را انجام دهد، خواهیم دید که درصد خطا در ساعات پایانی نسبت به ساعات اولیه بسیار بیشتر می شود. این مسئله درباره انجام مداوم کاری که در هر لحظه نیاز به پردازش بسیار زیاد اطلاعات دارد، اهمیت بیشتری پیدا می کند. مای فارکس

با توجه به این شرایط امکان باز کردن معامله ای که میزان خطا در آن بیشتر از حالت عادی است زیاد می شود چون معامله گر نتوانسته اطلاعات بازار را درست تحلیل، و معامله درستی را باز کند. اما ربات های معامله گر بدون توجه به این امر بصورت شبانه روز فقط طبق استراتژی تعریف شده با دقت بسیار بالاتر قابلیت شناسایی و حتی ورود به معامله را دارا می باشند.

هیجانات، شک و استرس

انسان دارای احساسات زیادی مثل خشم، ناراحتی، خوشحالی و . . . است. هر کدام از این احساسات به نوبه خود روی تصمیم گیری او می توانند موثر باشد و باعث شود که درست تصمیم گیری نکند که خود این عامل باعث از بین رفتن موقعیت ها و یا درست و به موقع نبستن معاملات می شود، ولی ربات های معامله گر چون فقط از منطق و استراتژی پیروی می کنند، هرگز دچار شک و تردید، و یا ترس و استرس نمی شوند.

طمع

انسان به نوبه خود موجودی حریص و طماع است. در این بازار بعضی از معامله گران وقتی چند معامله را با سود می بندند فکر می کند که از آن به بعد تمام معاملات آنها سود خواهد داد، بنابراین معاملات بزرگتری باز می کنند و قوانینی که خودشان برای باز کردن معامله قرار داده اند (حجم معامله) را در نظر نمی گیرند، در صورتی که ربات های معامله گر هیچگاه برای کسب سود بیشتر طمع نمی کنند و با توجه به حجم و حد سود تعریف شده برای معامله، ورود و خروج می کنند.

تعویض به موقع استراتژی ربات معامله گر

گاهی معامله گر بر اساس یک استراتژی متوجه می شود نمی تواند موفق باشد، پس استراتژی کاری خود را تغییر می دهد بدون اینکه از استراتژی جدید تست گرفته باشد و از آن مطمئن باشد. ولی در مورد رباتها با توجه به وجود قسمت تست استراتژی (Backtest mode) ، می توان ربات ها را بر روی تاریخچه جفت ارز مورد نظر امتحان کرد و ضریب اطمینان آن را بدست آورد.

معایب الگوتریدینگ و ربات‌های معاملاتی

  • سختی کدنویسی: کدنویسی توابع، متغیرها، عملگرها، اندیکاتورها، مدیریت پوزیشن­ها و ریسک و سرمایه و … بسیار مشکل است و هرگونه اشتباه انسانی در کدنویسی الگوریتم­ها و استراتژی­های معاملاتی در ربات‌های معاملاتی بخصوص ربات‌های معامله‌گر فارکس (بدلیل وجود اهرم سرمایه) منجر به اجرای اشتباه و خسارات جبران­ناپذیری می­شود.
  • نیاز به اینترنت و سخت­ افزار: پیاده­ سازی ربات­های معاملاتی باید در بستر اینترنت و توسط یک سیستم کامپیوتری و دارای پردازشگر و سخت افزار مناسب صورت بگیرد. گاها قطعی اینترنت یا برق با عدم دسترسی به دیتای بازار و اجرا نشدن کامل استراتژی الگوریتم­ها موجب زیان می­شود. به همین جهت عمده این ربات­های معامله‌گر بر روی vps ها پیاده­سازی می­شوند.
  • نیاز به بهینه­ سازی دائم: ربات­های معاملاتی دائما باید بر اساس دیتای به روز بازار و خطاهای بک تست بهینه­ سازی شوند.

انواع الگوریتم ­ها در الگوتریدینگ و ربات‌های معامله‌گر 

این الگوریتم­ها می­توانند معاملات را برحسب دستورالعمل­های تعریف­شده توسعه‌دهندگان یا شخص معامله‌گر انجام دهند، یا اینکه از فعالیت‌های تحلیل‌گران و تریدرهای خبره کپی‌برداری کنند، که به آن ربات کپی تریدینگ (Copy trading) گفته می­ شود. سایر الگوریتم­ها بر اساس دستورالعمل­های درخواستی توسط توسعه­دهندگان به شرح زیر می­باشد:

الگوریتم­‌های تکنیکالی تشخیص روند یا سیگنال

تکنیکالیست­ها با اندیکاتورهایی نظیر rsi، macd و ایچی موکو که در تحلیل روند بازار به آن­ها کمک می­کند، آشنایی دارند. در یک ربات معامله‌گر، این اندیکاتورها درواقع خود به نوعی یک الگوریتم تکنیکالی سیگنا­ل­دهی هستند که قابلیت کدنویسی دارند و روند صعودی و نزولی هریک از نمادها را براساس ترکیب الگوریتم­ها تشخیص می­دهند. اما باید در کنار سایر ابزارهای تکنیکال و فاندامنتال استفاده شوند تا کارآ باشند.

الگوریتم‌­های شکستن سفارش ربات معامله گر

عموما معاملات با حجم بالا توسط بازارسازها با این الگوریتم صورت می­پذیرد. این دسته از الگوریتم­ها که باز هم قابلیت کدنویسی در قالب یک ربات معاملاتی را دارند با شکستن سفارشات با حجم زیاد در بازه­های زمانی مختلف اقدام به خرید می­کنند تا از افزایش قیمت نماد مورد نظر در اثر ورود حجم زیادی از نقدینگی به یک نماد و بالا رفتن قدرت خریدار جلوگیری کند.

الگوریتم‌های اسکنر ربات معامله گر

این دسته از الگوریتم­ها وظیفه اسکن و مانیتورینگ بازار را در نمادهای مختلف برعهده دارند.

الگوریتم­های کم بسامد و فرکانس پایین (Low frequency trading)

این دسته از الگوریتم­ها در ربات‌های معاملاتی به صورت خودکار وظیفه خرید نماد مورد نظر برحسب استراتژی تعیین شده (برای مثال استراتژی خرید در کف و در بازار ایران خرید در صف فروش) و نگهداری آن و سپس فروش آن در قیمتی بالاتر (برای مثال در بازار ایران فروش به محض تبدیل شدن نماد به صف خرید) به قصد نوسان­گیری بلندمدت برعهده دارند.

منظور از بلندمدت در حوزه نوسان­گیری نگهداری سهم بصورت ساعتی یا روزانه می­باشد. نام دیگر الگوریتم کم بسامد یا LFT که با ساختار بازار سهام ایران بسیار خوب عمل می­کند، position trading می­باشد.

الگوریتم­های پربسامد و فرکانس بالا (High frequency trading)

در تضاد با تفکر سرمایه ­گذاری و نگهداری سهم به صورت بلند مدت، عده­ای دیگر از الگوریتم­ها به نام HFT یا ترید پرسرعت، در یک ربات معامله‌گر فارکس در تلاشند که با وارد کردن حجم زیاد در زمان کوتاه­مدت و انجام تعداد معاملات زیاد ( با فرکانس بالا)، به این شکل با استفاده از دقت و سرعت عمل در کامپیوترها با جمع این سودهای کم به سودهای زیادی برسند.

منظور از نگهداری کوتاه مدت نماد در اینجا در واقع فاصله زمانی کمتر از ۵ دهم ثانیه بین خرید و فروش نماد است که اصلا از دست انسان­ها بر نمی­آید و تنها کار ربات­های معاملاتی است. درواقع ربات‌های تریدر با سرعت زیادی وارد پوزیشن و با کسب سودی اندک به سرعت از آن خارج می­شوند. و این سودهای اندک جمع شده و به مقدار قابل توجهی می­رسد.

الگوریتم­های پربسامد در ربات‌های معامله‌گر همچنین نیازمند بستر خاصی برا فراهم ساختن سرعت بالای اینترنت به منظور دست­یابی سریعتر به اطلاعات بازارها حتی به میزان چند صدم ثانیه می­باشند.

این مدل از معاملات پرسرعت توسط ربات‌های معاملاتی ابتدا برای نظم بخشیدن به سبد بازارسازها وارد چرخه تریدری شدند به طوری که امروزه کلیه استراتژی­های معاملاتی را بدون دخالت انسان با استفاده از هوش مصنوعی(AI) انجام می­دهند. بعدها ثابت شد رابطه معکوسی با اختلاف قیمت خرید و فروش دارند. و درواقع هرچه معاملات فرکانس بالا توسط ربات‌های معاملاتی بیشتر باشد، اختلاف قیمت خرید و فروش کم­تر می­شود.

از طرفی با افزایش معاملات فرکانس بالا با تزریق بیشتر نقدینگی حجم معاملات بالا می­رود درحالی که ثابت شده است این معاملات هیچ تاثیری در قیمت واقعی خرید و فروش ندارند و حتی کارآیی این قیمت­ها را افزایش می دهند.

دیدگاه خود را بگذارید