کانال تلگرامی مای فارکس

تاثیر روانشناسی در بازار های معاملاتی و فارکس

طرح کلی  ذهنی یک تریدر از پول و وضعیت مالی  شامل باورها ، احساس عمیق و الگوها و برنامه هایی است که در ذهن ناخودآگاه خود دارد.

شما بر اساس طرح کلی که از استراتژی خود در ذهن خود دارید  در مدار مربوط به آن طرح  قرار گرفته اید  و تا زمانی که در آن مدار قرار دارید تمامی معاملات شما مربوط به همان مدار خواهد بود.

استراتژی غلط

اگر در مدار استراتژی غلط قرار گرفته باشید بدان معناست که ذهن و باورهای اشتباهی دارید  پس شما هر روز معاملات ضررده را خواهید دید ، کسب و کارتان شما را هر روز در همان مدار اشتباه نگه می دارد و حتی ایده های شما فقر آفرین خواهند بود.

استراتژی درست

اگر در مدار استراتژی درست قرار گرفته باشید هر روز انسان هایی را که در مدار شما هستند ملاقات خواهید کرد. حتی ایده های شما نیز به اندازه مداری که در آن هستید ثروت آفرین خواهند بود.

مثلا اگر در مدار ذهنی 30 میلیون تومان هستید بدان معناست که شما باور دارید که می توانید از کسب و کارتان  درآمد 30 میلیون تومانی داشته باشید ( منظور رنج 30 میلیون است نه دقیقا عدد 30 میلیون )

فردی که در مدار 30 میلیون تومان قرار گرفته نمی تواند  به مدار درآمدی 200 میلیون تومان برسد چون به اطلاعات و منابع این مدار دسترسی ندارد.

وقتی هدفی را به ذهنتان می دهید ذهن با توجه به مداری که در آن قرار گرفته به شما پاسخ مثبت یا منفی می دهد  پس لازم است ابتدا ذهن و منابع آن را به مدار بالاتری از ثروت و موفقیت یا هر ویژگی دیگری ارتقاء دهید تا بتوانید به اهداف متناسب با آن مدار دست پیدا کنید .

اگر در مدار ثروت قرار ندارید ابتدا باید ویژگی های ذهن ثروت ساز را کسب کنید.

اگر ذهنی ثروت ساز دارید و می خواهید به مدار بالاتری از ثروت بروید باید منابع و اطلاعات مدار ذهنی مورد نظرتان را کسب کنید تا بتوانید به آن مدار برسید مای فارکس

نقش روانشناسی در بازار فارکس چیست؟

درآمد 100 میلیون تومانی

از خود بپرسید برای داشتن درآمد مثلا 100 میلیون تومانی چه کارهایی باید بکنید ، چه چیز هایی را باید بدانید  و چه ویژگیهایی و مهارت هایی باید داشته باشید ؟

برای یه دست آوردن استراتژی صحیح به دنبال یادگیری باشید ؛ تلاش و جستجو کنید. در مرحله بعد خود را تصور و تجسم کنید که در مدار ثروت 100 میلیون تومان قرار گرفته اید و در حال لذت بردن از مزایای این استراتژی صحیح هستید . آنرا احساس کنید و با این احساس زندگی کنید .

همواره انتظار رسیدن به این خواسته را بکشید و هر موقعیت جدید را فرصتی برای به دست آوردن استراتژی صحیح بدانید .

یادتان باشد هر چه بالاتر بروید و هر چه بیشتر رشد کنید هم دید بهتری خواهید داشت  و هم بیشتر دیده می شوید. در این صورت شما  موقعیت های بهتری را خواهید یافت ونیز  موقعیت های بهتری سراغتان خواهد آمد.

پدیده اثر تأخر در روانشناسی

اثر تأخر (Recency Effect) یک پدیده روانشناسی است. این پدیده نحوه به خاطر سپاری رویدادهای اخیر توسط افراد را توضیح می‌دهد. اثر تأخر نشان می‌دهد که افراد رویدادهایی که به تازگی اتفاق افتاده‌اند را به خوبی به یاد می‌آورند اما در یادآوری رویدادهای قبل از آن با مشکل مواجه‌اند. در همین حال اثر تقدم (primacy effect) هم نشان می‌دهد که افراد در یادآوری رویدادهای اولیه عملکرد بهتری دارند. فرض کنید سری از داده‌ها به شما نشان داده می‌شود. به احتمال زیاد شما می‌توانید داده‌های اولیه را به یاد بیاورید و در به یادآوردن داده‌های اخیر هم مشکلی نخواهید داشت. با این حال داده‌های میانی به احتمال زیاد فراموش خواهند شد.
اما این پدیده روانشناسی چه تأثیری بر عملکرد معامله‌گر دارد؟ زمانی که یک معامله‌گر به معاملات اخیر خود تمرکز می‌کند، تمرکز و تصور کلی خود از معاملات را از دست می‌دهد. در حرفه معامله‌گری شما به راحتی می‌توانید تحت تأثیر معاملات اخیر خود قرار بگیرید و این تأثیر روانی می‌تواند قدرت تصمیم‌گیری در معاملات بعدی شما را تضعیف کند. به همین دلیل اثر تأخر ریشه اصلی تجربه تلخی است که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم. در واقع معاملات اخیر شما باعث می‌شوند تا شما بدون توجه به استراتژی معاملاتی وارد بازار شوید و سودهای به دست آمده را از دست بدهید.

همچنین بخوانید :

حد ضرر یا همون استاپ لاس گذاشتن برای معاملات یک نعمت بزرگی است که میتوان از انا بهره مند شد ما یک مقاله ای با عنوان برای معاملات در فارکس چگونه حد ضرر تعیین کنیم برای شما اماده کرده ایم که با کلیک بر روی ان میتوانید جزئیات کامل را مطالعه کنید .

اعتماد به نفس کاذب

زمانی که معاملات اخیر شما با سود بسته می‌شوند، اثر تأخر معامله‌گر را قول می‌زند و باعث می‌شود تا اعتماد به نفس معامله‌گر افزایش یابد. به‌طور مثال شاید معامله‌گر تازه‌کاری به‌طور شانسی در چند معامله پی‌درپی سود کند. حتی اگر معامله‌گر تازه‌کار چیزی از بازار هم سر در نیاورد باز هم می‌تواند چنین عملکردی داشته باشد. حتماً شما هم در بازارهای روند دار قرار گرفته‌اید. بازارهایی که شما از هر نقطه خرید بزنید (بازار صعودی) سود می‌کنید. چنین اتفاقی در بازارهای داخلی ایران هم روی داده است. قیمت مسکن همیشه سیر صعودی داشته، یا به خاطر کاهش ارزش پول ملی شاهد رشد قوی بازارهای سهام، کالا و ارز بوده‌ایم. آیا افرادی که وارد بازارهای صعودی شده‌اند، واقعاً حرفه‌ای هستند یا صرفاً به خاطر روند صعودی قوی بازارهای اشاره شده سود کرده‌اند؟
حال فرض کنید که این معامله‌گر تازه‌کار بدون داشتن دانش خاصی وارد بازار شده و سود کرده است. در چنین شرایطی اثر تأخر بر معامله‌گر چیره می‌شود و اعتماد به نفس کاذبی را در او ایجاد می‌کند. ترکیب اعتماد به نفس کاذب و عدم داشتن دانش مناسب منجر به اتخاذ تصمیماتی خواهد شد که در نهایت موجب زیان و ضرر معامله‌گر خواهد شد. تقریباً تمامی افرادی که وارد حرفه معامله‌گری می‌شوند، این پدیده تلخ را تجربه می‌کنند. اثر تأخر باعث می‌شود اعتماد به نفس معامله‌گر به حدی بالا رود که احساس کند خیلی باهوش‌تر از دیگران است و به‌طور خدادادی استعداد معامله‌گری دارد. هر وقت چنین احساسی به شما دست داد، مطمئن باشید که اثر تأخر بر شما غلبه کرده و به احتمال زیاد در معاملات بعدی سودهای به دست آمده را از دست خواهید داد.
یکی از راه‌های ساده برای غلبه بر اعتماد به نفس کاذب تشخیص این حالت است. اگر در وضعیتی قرار گرفتید که بازار را با قطعیت پیش‌بینی کردید، یعنی اعتماد به نفس شما کاذب است و شما از واقعیت دور شده‌اید. توجه داشته باشید که در بازارهای مالی قطعیتی وجود ندارد و همیشه باید سناریوی های دیگر را هم در نظر گرفت. در واقع اثر تأخر باعث می‌شود تا شما بیشتر به عملکرد خوب خود در چند معامله اخیر توجه کنید و به برنامه معاملاتی و اهداف بلندمدت خود پشت کنید. درست بعد از این اتفاق باید منتظر از دست دادن سودهای اخیر باشید.

تأثیر اسکناس واقعی بر ریسک‌پذیری معامله‌گر

هیچ چیز مثل در دست گرفتن اسکناس تمایلات ریسکی معامله‌گر را تغییر نمی‌دهد. لمس اسکناس و احساس کردن زبری آن باعث می‌شود روحیه شما تغییر کند. اسکناس ۱۰۰ دلاری با عدد ۱۰۰ دلاری که در صفحه نمایش شما نشان داده می‌شود تفاوت دارد. وقتی شما اسکناس را در دست می‌گیرید، سود به دست آمده را لمس می‌کنید. این سود قابل لمس است. اما وقتی سود معامله در قالب اعداد دیجیتال در کامپیوتر شما ذخیره شود و غیرملموس باشد، اهمیت آن برای شما هم کمتر خواهد بود.
به همین دلیل توصیه می‌شود که هر وقت سود کردید (مهم نیست مقدارش چقدر باشد)، سعی کنید بخشی از سود را برداشت کنید و آن را در دست خود لمس کنید. در این حالت اگر کسی بخواهد آن پول را از دست شما بگیرد، سریعاً واکنش نشان خواهید داد و از آن مراقبت خواهید کرد. اما اگر همان مقدار سود در حساب معاملاتی شما باشد، شما تمایل بیشتری به ریسک کردن خواهید داشت و شاید از ضرر کردن آن هم هراسی نداشته باشید.

    نظرات بسته شده اند