کانال تلگرامی مای فارکس

افت سهام و نفت در بازار جهانی با وجود جمعه سیاه و کرونا جدید

تحلیل و بررسی افت سهام و نفت در بازار جهانی با وجود جمعه سیاه و ویروس جدید کرونا

تحلیل و بررسی افت سهام و نفت در بازار جهانی با وجود جمعه سیاه و ویروس جدید کرونا

 

بدترین روز سال برای بازارها/ وحشت شاخص‌ها از ویروس جدید کرونا

اول در زیر یه توضیح مختصری درباره جمعه سیاه خدمتتون عرض میکنم که از سایت ویکی پدیا باز نشر شده است ،سپس میپردازیم به ریزش سهام و نفت یا همان طلای سیاه

جمعه سیاه چیست ؟

جمعهٔ سیاه (به انگلیسی: Black Friday) یا حراج جمعه در آمریکا روز بعد از روز شکرگزاری است که عملاً آخرین جمعهٔ ماه نوامبر به‌شمار رفته و آغاز آیین خرید برای کریسمس حساب می‌شود.[۲] در واقع جمعهٔ سیاه، یک روز تعطیل نیست، اما اکثر شرکت‌ها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند که این روز را مرخصی گرفته و به خرید سال نو بپردازند. سال‌ها است که این روز، شلوغ‌ترین روز برای فروشنده‌ها است. هر چند آمریکای شمالی محل اصلی رخداد این سنت است، اما همچون بسیاری از سنت‌های دیگر این منطقه، این سنت نیز به کشورهای دیگر سرایت کرده‌است. این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاه‌ها پیش از ساعت ۴ صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌آورند و باید تا پیش از آغاز شب خرید کرده باشند.

جمعه سیاه یا همان بلک فرایدی شاهد آشفتگی بازار وال استریت و کاهش قیمت سهام و سایر بازارهای مالی در سراسر جهان در پی انتشار خبر نوع جهش یافته جدید کرونا موسوم به اومیکرون بود.

تایم فریم زمانی در بازار معاملاتی فارکس خیلی مهم است

نوع جدید و جهش یافته ویروس کرونا موسوم به اومیکرون در آفریقای جنوبی، بوتسوانا، هونگ کونگ و اسرائیل مشاهده شده است که برخی کشورها را مجبور به اعمال ممنوعیت پرواز کرده است. نوع دلتا هم در تابستان تاثیراتی بر مردم و اقتصاد داشت. حالا سرمایه گذاران و اقتصاددانان نگران این هستند که ویروس جدید همان تاثیر را داشته باشد. در پی این اتفاق در روز جمعه شاهد کاهش شدید در قیمت بازار سهام بودیم.

به گزارش سی‌ان‌ان، شاخص داو جونز با افت ۹۰۵ واحدی یا ۲/۵ درصدی، بدترین عملکرد خود را از اکتبر ۲۰۲۰ داشته است. سهام اس اند پی هم با افت ۲/۳ درصدی بدترین روز خود را از فوریه داشت. و سهام COMP نیز با افت ۲/۲ درصدی از ماه سپتامبر بدترین روز خود را تجربه کرد.

ویروس کرونا و مدل‌های جهش یافته آن تا سال بعد و شاید بیشتر از آن بزرگترین ریسک برای بازار به شمار می‌آیند و می‌تواند همچنان باعث بی‌ثباتی بازار باشند. هم اکنون پیش بینی اینکه تاثیر ویروس جدید بر بی ثباتی بازارها چه مدت خواهد بود کار سختی است.ارزیابی شدت این ویروس جدید روزها و شاید هفته‌ها طول بکشد. پس ممکن است کاهش قیمت روز جمعه فرصت آنی برای خرید سهام در قیمت پایین نباشد. اما همه سهام‌ها شاهد کاهش قیمت نبودند. برای مثال سهام مدرنا و فایزر به ترتیب ۲۰ درصد و ۶ درصد افزایش داشته‌اند.

مشخصات و قیمت ماینر اینوسیلیکون A6+ LTC Master

افت بازار نفت

جدا از بازار سهام، سایر بازارها نیز مانند بازار نفت در روز جمعه دچار مشکل شدند. برای مثال قیمت نفت آمریکا ۱۲ درصد یا تقریبا ده دلار کاهش یافت و قیمت هر بشکه آن نزیک به زمان بسته شدن بازار سهام به ۶۸/۸۲ دلار رسید. نفت برنت هم بیش از ده درصد کاهش قیمت داشت و به ۷۳/۶۶ دلار به ازای هر بشکه رسید.

دلار آمریکا هم در زمان بسته شدن بورس به میزان ۰/۶ درصد کاهش قیمت داشت.‌ ارزهای دیجیتال هم از این قاعده مستثنی نبودند. بعد از ظهر جمعه بیت‌کوین بیش از هشت درصد کاهش قیمت داشت. در این بین سرمایه گذاران به سمت سرمایه گذاری امن هجوم آورده‌اند. اوراق ده ساله خزانه‌داری آمریکا به میزان ۱/۵۱ درصد افزایش قیمت داشت. بازار طلا نیز در این روز صعودی بود.

با توجه به این روند بازارهای جهانی، بازارهای داخلی چه روندی را در پیش بگیرند؟ در همین مورد امشب (شنبه ششم آذر ماه) ساعت ۲۱ ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز در گفتگویی با علی عباسیان و سامان کریمی‌شاد به پیش‌بینی آینده بازارها خواهند پرداخت.

تاریخچه جمعه سیاه

قرن‌ها است که صفت سیاه در فرهنگ‌های مختلف برای توصیف رویدادی بدشگون استفاده می‌شد. در تاریخ آمریکا، عبارت «جمعه سیاه» به رسوایی بازار طلا، در روز ۲۴ سپتامبر سال ۱۸۶۹ اشاره دارد. پس از پایان جنگ داخلی آمریکا، بین ایالات متحده آمریکا و ایالات مؤتلفه آمریکا، نوبت به دوران دوازده ساله بازسازی آمریکا رسید. بدین ترتیب، ایالت‌های شکست خورده جنوبی، مورد بازسازی ایالت‌های شمالی پیروز قرار گرفتند. دو تن از زمین خواران آن دوره به نام جِی گولد (Jay Dick) و جیمز فیسک (James Fisk) به واسطه خریدهای عمده در مدتی کوتاه، انحصار موقت طلا را به دست گرفتند. آن‌ها از این طریق سود کلانی به دست آوردند. دولت وقت که به‌موقع متوجه این سوءاستفاده نشد، حجم طلای بالایی را روانه بازار کرد تا قیمت از دست رفته ثابت شود. اما در نهایت، زندگی بسیاری ویران شد، و از آن روز به نام جمعه سیاه یا بلک فرایدی یاد می‌شود.

دیدگاه خود را بگذارید