کانال تلگرامی مای فارکس

فیلم آموزشی تحلیل زمانی به صورت رایگان

فیلم آموزشی تحلیل زمانی به صورت رایگان

 

تحلیل زمانی چیست و چگونه انجام می شود؟ – آموزش تحلیل زمانی در بازارهای مالی – تحلیل زمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

این مجموعه اموزش توسط نیما آزادی تدریس شده است

تحلیل زمانی چیست؟

همان گونه که می دانید، نمودارها در تحلیل تکنیکال، تشکیل شده از دو بعد قیمت (Price) در محور عمودی و زمان (Time) در محور افقی هستند. از این رو، تحلیل کامل، تحلیلی است که در آن، بعد زمانی هم بررسی و تجزیه شود. زمان، یکی از پارامترهای بسیار مهمی است که حتی معامله گران را به چند دسته تقسیم می کند؛ مثلا، معامله گرانی که برای مدت زمان کمتری وارد معامله می شوند، معامله گران کوتاه مدتی هستند و از این جهت، بسیار اهمیت دارد که وارد معامله ای شوند که در بازه ی مورد انتظارشان، سود لازم را دریافت کنند.

اگر به نمودار یک سهم یا یک کالا نگاهی بیندازید خواهید دید که از دو محور عمودی و افقی تشکیل شده که محور عمودی قیمت و محور افقی زمان نام دارد، ولی متاسفانه این محور افقی همیشه از دید تحلیل گری پنهان بوده و همیشه تحلیل ها در محور قیمت انجام می گیرد. یک تحلیل گر حرفه ای باید بداند چه زمانی وارد یک معامله بشود و چه زمانی از آن خارج شود، و این جوابی است که بعد از این دوره آموزشی فرا خواهید گرفت.

بنابراین، تحلیل زمانی از ضرورت و اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا، معامله گران را به سمت معاملاتی هدایت می کند که با ظرفیت و نوع معامله گری آنها، همخوانی داشته باشد. در صورتی که معامله گر، وارد معامله ای شود که در مدت زمان مورد انتظار، به هدف مد نظر خود نرسد، ممکن است برای او، خواب پول، افزایش اثرات تورم و متغیر های منفی اقتصادی و همچنین، استرس و صدمات روحی را به دنبال داشته باشد.

به علاوه، تناسب نسبت های زمانی و اندازه گیری های آن، نه تنها در بحث تحلیل زمانی، بلکه در مباحث مهمی از جمله نظریه ی امواج الیوت و یا شناسایی روندها در تحلیل تکنیکال کلاسیک نیز کاربرد دارد. برای نمونه، در فاز ایمپالس، موج اصلاحی که بعد از یک موج اصلی می آید، از نظر زمانی نمی تواند بیش از 261.8 درصد مدت زمان موج اصلی را اصلاح کند و باید قبل از آن، خاتمه یابد و وارد موج اصلی بعدی شود. یا زمانی که یک موج اصلاحی، کمتر از 38.2 درصد قیمت را اصلاح می کند اما بیشتر از 38.2 درصد زمان را پیشروی می کند، به دلیل اصلاح زمانی که داشته است، کل موج اصلاحی، یک موج مستقل از موج قبل محسوب می شود.

ابزار و روش های تحلیل زمانی

در حقیقت، ابزار زیادی برای تحلیل زمانی وجود دارند که مورد استفاده ی تحلیلگران هستند و همچنین، اکثر روش های تحلیلی، دارای روش تحلیل زمانی منحصر به فرد خود هستند. برای مثال، روشی از تحلیل زمانی با استفاده از چنگال اندروز وجود دارد یا روش هایی هستند که با استفاده از سیستم معاملاتی ایچیموکو، تحلیل زمانی ارائه می دهند. روش هایی هم هستند که بسیار محبوب، دقیق و البته دشوار هستند و از نظریات ویلیام دلبرت گن درباره ی چرخه های زمانی بازار نشأت می گیرند. در هر صورت، همه ی این ها، انواع مختلف روش ها و ابزارها برای تحلیل زمانی روی نمودار هستند. اما، محبوب ترین آنها، ابزار تحلیل زمانی فیبوناچی هستند که علاوه بر کاربرد فراوانی که دارند، بسیار ساده هستند و به راحتی می توان از آنها استفاده نمود.
1 ، 1 ، 2 ، 3 ، 5 ، 8 ، 13 ، 21 ، 34 ، 55 ، 89 ، 144 ، …
دنباله ی اعدادی که در بالا مشاهده می کنید، همان دنباله ی فیبوناچی است که توسط لئوناردو فیبوناچی (لئوناردو پیزانو) پس از تحقیقات بسیار و در پی آن، کشف روابطی در طبیعت از جمله نسبت طلایی (1.618)، به وجود آمد. در دوران بعد، دانشمندان متوجه شدند که این سری اسرارآمیز از اعداد و نسبت هایی که از آنها حاصل می شود، نه تنها در طبیعت و ریاضیات، بلکه در سایر علوم دیگر نیز راه گشا است.

رابطه ی فیبوناچی و تحلیل تکنیکال:

شاید برای عده ی زیادی، این سوال مطرح باشد که چگونه دنباله ی فیبوناچی که ارتباط مستقیمی با بازارهای مالی ندارد، تحلیلگران را در تحلیل زمان و قیمت در نمودار یاری می کند؟
پاسخ این سوال، در نهایت پیچیدگی، ساده است. بین بازارهای مالی و دنباله ی فیبوناچی، یک چیز مشترک است که همان طبیعت است. تغییرات قیمت، ریشه در رفتارها و احساسات معامله گران دارد و می دانیم که رفتارهای انسانی، جزئی از طبیعت انسانی و تابع طبیعت هستی هستند. به عبارتی، ترس، طمع، ناراحتی، خوشحالی و سایر احساسات معامله گران، تاثیر خود را در قیمت نشان می دهند و به نمودار منتقل می کنند. همچنین، دنباله ی فیبوناچی، ارتباط تنگاتنگی با پدیده های مختلف در طبیعت و حتی در بدن انسان دارد. از این رو، ارتباط بین بازارها و فیبوناچی، یک ارتباط ذاتی است؛ بنابراین، نسبت های فیبوناچی در نمودارها، هم در تحلیل قیمت و هم در تحلیل زمان، بسیار راه گشا و مفید هستند.
در این دوره، تلاش شده است که روش های تحلیل زمانی با استفاده از ابزار فیبوناچی، به صورت کامل و گسترده، آموزش داده شود.

ابزارهای تحلیل زمانی :

◼ ابزار RET:

ابزار RET یا بازگشتی: ابزار RET در فیبوناچی، شامل دو ابزار RET زمانی (T-RET) و RET قیمتی (P-RET) می باشد. RET زمانی، در حقیقت مشخص می کند که از نظر زمانی، حرکت موج فعلی نمودار، چه مقداری از حرکت موج قبل از خود را پوشش می دهد. نکته ی لازم به ذکر این است که تمامی سطوح در RET زمانی، بین صفر و یک (بین صفر درصد و 100 درصد) قرار دارند و سطوح بالاتر از آن، مربوط به ابزار EXT است. همان گونه که در تصویر مشاهده می کنید، موج فعلی، 61 درصد زمانی و 88 درصد قیمتی موج قبل از خود را حرکت کرده است و در نقطه ی قدرتمندی برای چرخش قرار گرفته است. برای رسم فیبوناچی های RET، از قرار دادن دو نقطه بر روی ابتدا و انتهای موج که با خط چین قرمز مشخص شده است، استفاده می شود.

همچنین بخوانید :

فیلم اموزشی فارکس رضا گلشاهیان به صورت رایگان

ابزار TCR:

ابزار TCR (Time Cycle Ratio): این ابزار، با قرار گرفتن بر روی دو کف یا دو سقف متوالی در نمودار، نقاط زمانی پرپتانسیل برای تشکیل کف یا سقف سوم را نمایان می کند. بنابراین با این ابزار، با استفاده از دو سقف، به دنبال سقف سوم و یا با استفاده از دو کف به دنبال کف سوم می گردیم. این نوع از فیبوناچی نیز، برای رسم نیاز به دو نقطه دارد که این دو نقطه، می توانند دو سقف متوالی یا دو کف متوالی باشند. سطوح این ابزار، می تواند زیر 100 و یا بالای 100 درصد باشد؛ از این رو، این ابزار برای یافتن نقاط اصلی و حیاتی در انواع الگوهای کلاسیک و هارمونیک، بسیار فوق العاده عمل می کند. همان گونه که در تصویر مشخص است، از دو سقف و رسم فیبوناچی TCR و ترکیب آن با RET قیمتی برای یافتن سقف های بعدی استفاده شده است.

ابزار ATP:

ابزار ATP یا T-PRO یا بازتابی: ابزار PRO در فیبوناچی، شامل دو ابزار PRO زمانی (T-PRO) و PRO قیمتی (P-PRO) است. با استفاده از این دو ابزار، سعی می شود که روند فعلی، با روند هم جهت قبل از خود (نه روند قبل از خود) هماهنگ شود. به عبارتی، این ابزار برای رسم، نیاز به سه نقطه دارد که دو نقطه ی آن، ابتدا و انتهای روند تمام شده و نقطه ی سوم آن، در پایان اصلاح آن روند قرار می گیرد تا بدین ترتیب، نسبت های ایجاد شده به واسطه ی روند هم جهت قبلی را، در پیدا کردن نقاط مهم روند فعلی، استفاده کنیم. به همین دلیل به آن، فیبوناچی بازتابی نیز می گویند و سطوح آن، می تواند بالاتر یا پایین تر از 100 درصد باشد. همان گونه که در تصویر نیز مشاهده می کنیر، با استفاده از فیبوناچی های بازتابی زمانی و قیمتی، مهمترین نقاط روند نزولی دوم را به کمک روند نزولی اول، پیدا کرده ایم.

ابزار EXT:

این ابزار، در نحوه ی رسم، کاملا مانند ابزار RET است و تفاوتی که بین این دو ابزار وجود دارد در سطوح آنان است. همان طور که در توضیحات ابزار RET بیان شد، سطوح زیر 100 درصد برای ابزار RET است و سطوح بالای 100 درصد، برای ابزار EXT؛ به عبارتی، هنگامی از ابزار EXT استفاده می شود که موج بعد از یک روند (اصلاح یک روند)، از نظر زمانی از خود روند، بزرگتر باشد. همان طور که بیان شد، شیوه ی رسم دو ابزار RET و EXT با یکدیگر تفاوتی ندارد؛ بنابراین، شما می توانید مانند تصویر زیر، از سطوح هردو به صورت همزمان استفاده کنید و نقاط بسیار مهم چرخش زمانی را به دست آورید. دقت شود که سطح 100 درصد، مرزی بین سطوح دو ابزار RET و EXT است و انحصار به هیچ یک از آنها ندارد.

توجه داشته باشید این مجموعه در سالهای خیلی قبل ضبط شده لذا برخی از بخش ها کیفیت مناسبی ندارند

 

نبع: کارگزاری پرسپلیس

سرفصل هاحجمزمان
مقدمه
بخش 130MB21min
بخش 219MB15min
ابزار RET
بخش 152MB30min
بخش 236MB27min
بخش 341MB31min
ابزار TCR
بخش 137MB24min
بخش 249MB26min
بخش 342MB30min
بخش 434MB24min
بخش 529MB27min
ابزار ATP
بخش 130MB26min
بخش 235MB26min
بخش 339MB31min
بخش 436MB30min
بخش 530MB25min
بخش 627MB26min
بخش 726MB23min
ابزار EXT
بخش 131MB25min
بخش 235MB27min
بخش 327MB24min

 

دیدگاه خود را بگذارید